Du har sikkert hørt at ”Konflikter er positivt». Det er fordi konflikter i noen sammenhenger har skapt en positiv utvikling, skapt noe helt nytt, og enkelte ganger gjort at folk har fått øynene opp for nye sider ved seg selv. Men når man står midt oppe i en konflikt, føles ikke dette sant der og da. Vi er forskjellige og med forskjellige interesser, noe som kan gi deg ledelsesutfordringer.
Uenighet og diskusjoner gir ofte bedre løsninger. Blir uenighetene for stor, og personene i seg selv ikke greier å bli enig kan vi få konflikt. Å håndtere konflikter på en god måte krever trening. Dersom du er en person som er flink til å analysere og tenke gjennom ting, kan det være lettere å sortere problemer, enn om du er en svært kreativ person. Er du en trygg person, er det også lettere å bevare roen, enn om du er engstelig. Tenk på hvordan det er mest typisk for deg å reagere i konfliktsituasjoner:
- unngåelse
- kamp
- ettergivenhet
- kompromiss
- dialog
Gode råd for håndtering av konflikter:
1)Ta konflikten på alvor Ikke undervurder gryende konflikter. Konflikter i det skjulte er ofte verre enn åpne konflikter. Få dem opp i lyset blant de det gjelder.
2) Skap forhold for en god prat Skap kultur for en positiv atmosfære hvor man aksepterer hverandre, og tar seg tid til å prate om problemer selv i stressede situasjoner.
3) Vær opptatt av saken mer enn personen for å forstå årsak til konflikten. Verden sees alltid annerledes ut for de andre. Får frem et felles bilde av det som skjer.
4) Bruk god tid, spør og lytt Sett av tid til å prate med de det gjelder, hver for seg til å begynne med og felles etter hvert. Lytt godt til hva de sier, spør for å få vite mer og uttrykk forståelse for deres reaksjoner. Prøv å få til en felles holdning av ansvar for å få til en god løsning. Spør, lytt og forstå.
5) Total åpenhet skaper trygghet Vær åpen på hva du vet, hva du er blitt informert om, og hvordan du selv opplever situasjonen og hvordan dette da blir et problem for deg selv.
6) Vær nøktern i løsningsmuligheter Finn ut hva som er mulig og ikke mulig å få til. Det er viktig at de forstår at du som leder må sette grenser for hva dere kan leve med og hva dere ikke kan leve med.
7) Søk hjelp ved behov Hvis du selv føler deg sterkt involvert i konflikten, eller er kommet til kort i forhold til hva du greier å oppnå må du søke hjelp fra andre du regner med kan bidra. Er konflikten helt uløselig må kanskje en av partene forlate prosjektet. Isolert sett kan det virke skremmende, men totalt sett kan det ofte være en bedre løsning enn å la ting fortsette.