Om ingen vet at prosjektet ditt eksisterer vet de heller ikke om de har bruk for sluttresultatet. Selg prosjektet ditt positivt internt og eksternt, men ikke overdriv. Gi det en riktig innpakning. Skap en egen identitet. Hvorfor er dette nødvendig? Negativ omtale krever mye unødvendig energi brukt på feil område. En god omtale fører til at prosjektet er lettere å gjennomføre.
- Hvem skal vi selge prosjektet til?
- Hva er viktig for dem, hvilken informasjon skal de ha?
- Hvordan skal vi kommunisere, når og i hvilke situasjoner?
- Overvei ulike kommunikasjonskanaler. Korte workshops hvor en kan diskutere, stille spørsmål, teste ut reaksjoner og utrede gir ofte gode resultater.
- Kom ryktene i forkjøpet!
- Sørg for god og riktig informasjon. Husk at misforståelse er den vanligste form for forståelse.
Lag gjerne en markedsplan for prosjektet.
Vi tenker ikke så ofte på dette når vi lager prosjektplaner. Vi tar skippertak når vi har behov for å fortelle andre hva vi holder på med. Trekker vi interessentene med i prosjektet vil vi oppleve at det blir mindre misforståelser og friksjoner. Spesielt glemmer vi informasjon når vi jibber med interne utviklingsprosjekter. Du har sikkert lest i media om statelige kriseprosjekter inne IT. Systemer blir ikke tatt i bruk. Suksessen avhenger av hvor godt sluttbruker mestrer teknologien, og hvor lett den lar seg anvende i deres daglige arbeid. Det gleder å skape entusiasme. Mange har vanskelig med å se sine egne kollegaer som kunde, hovedsakelig fordi kollegaene ikke har noe valg. Tenk gjennom: Hvordan kan jeg lede dette prosjektet slik at jeg skape engasjement og delaktighet.